Største samarbejdspartner til CLAAS

12-02-2020

Med godkendelse af overtagelsen af CLAAS-aktiviteterne i Estland, Letland og Litauen i starten af 2020 bliver Danish Agro koncernen den største samarbejdspartner til CLAAS på verdensplan.

Danish Agro koncernen repræsenterer i dag CLAAS i syv lande – Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen – og forventer i 2020 en samlet omsætning på ca. 5 mia. kr. i sin maskindivision, som også omfatter aktiviteter i Polen og Tjekkiet. Samlet set er maskindivisionen i 2019 vækstet med 11 % til en omsætning på 3,9 mia. kr. Det er særligt flot, i et år som har været præget af kunders investeringstilbageholdenhed efter tørken i 2018, at det er lykkedes at vækste i et faldende totalmarked. Der er derudover realiseret en driftsindtjening på 73 mio. kr.

Denne position er bygget op på blot fire år og vidner blandt andet om et stærkt og tillidsfuldt samarbejde med CLAAS-organisationen.

- Vi er meget tilfredse med samarbejdet med CLAAS, og med en stærk position i syv lande er der en række synergier, som vi kan udnytte indenfor IT, reservedele, brugte maskiner, know how, mv. Samtidig sikrer positionen, at vi via vores indkøbsstyrke kan sikre billigere maskiner til den enkelte landmand, siger koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, og fortsætter:

- Derudover giver vores stærke samarbejde med CLAAS en række direkte fordele for den enkelte landmand i de produkter, der udvikles. CLAAS er meget opmærksom på de behov, de landmand vi samarbejder med har, og har i deres udviklingsprojekter en tæt dialog med landmænd fra vores markedsområder, siger han.

I dag er Danish Agro koncernen aktiv med maskinhandel i i alt ni lande. Udover syv lande med CLAAS repræsenterer Danish Agro New Holland i Polen samt AGCO i Tjekkiet.