Opkøb af Kalmar Lantmän nu endelig godkendt

26-02-2016

Danish Agro koncernens opkøb af det svenske grovvareselskab Kalmar Lantmän er nu faldet på plads.

Godkendelsen fra de svenske konkurrencemyndigheder, Konkurrensverket, er modtaget og den endelige aftale er underskrevet i dag.

Samtlige Danish Agro koncernens svenske grovvareaktiviteter vil blive samlet i datterselskabet Swedish Agro AB. De eksisterende aktiviteter i Swedish Agro skal nu integreres med aktiviteterne i Kalmar Lantmän. Adm. direktør i Swedish Agro, Björn Skogsberg, ser frem til at kunne påbegynde arbejdet.

- Vi er meget tilfredse med, at aftalen nu er godkendt af de svenske konkurrencemyndigheder. Nu er det planen at igangsætte en hurtig og effektiv integration mellem vores eksisterende aktiviteter i Staffanstorp og de nye aktiviteter i Kalmar. Herudover vil vi også samkøre Vilomix Sweden i den samme organisation, så vi koordinerer alle markedsrettede aktiviteter i Sverige, siger Björn Skogsberg og fortsætter:

- Vi ser et stort potentiale på det svenske marked og i de aktiviteter vi nu har overtaget.  Vi har blandt andet overtaget Europas mest moderne foderfabrik på havnen i Kalmar, med en kapacitet på 275.000 ton. Det giver os en masse spændende muligheder, hvor det er planen på sigt at udvide aktiviteterne, så vi fremadrettet kan tilbyde endnu flere svenske landmænd kvalitetsfoder fra Kalmar. Samtidig knytter vi ekspertise og viden omkring eksempelvis rådgivning, salg, optimering og kvalitet tættere på aktiviteterne i Sverige. Vi er sikre på, at vi i Swedish Agro nu har en moderne, konkurrencekraftig samarbejdspartner med et stærkt setup til de svenske landmænd, siger han.

Også koncernchef i Danish Agro koncernen, Christian Junker, ser frem til et øget samarbejde med de svenske landmænd.

- Opkøbet giver Swedish Agro en langt større og stærkere platform i Sverige. Kalmar vil blive det fremtidige hovedsæde og knudepunkt for Danish Agro koncernens grovvareaktiviteter i Sverige, hvorfra import af f.eks. råvarer og gødning samt eksport af korn vil ske. Vi vil nu få en meget større tyngde og på den måde være med til skabe større konkurrence på det svenske marked til fordel for de svenske landmænd. Vi vil gøre vores yderste til at være en så effektiv og konkurrencedygtig partner til de svenske landmænd, som overhovedet muligt, siger han.

Kalmar Lantmän blev etableret i 1942 efter en sammenlægning af en række foreninger i Kalmar-regionen og havde indtil salget 1.925 svenske landmænd som medlemmer. I 2015 havde selskabet en omsætning i niveauet 1 milliard kroner efter frasalg af maskiner. Virksomheden er koncentreret i Kalmar med foderfabrik, lager- samt havnefaciliteter. Derudover har Kalmar Lantmän et afdelingsnet, der dækker hele Kalmar-regionen samt 11 hobby og fritidsbutikker i samme område.

Siden 2005 har Danish Agro koncernen været aktiv i Sverige, hvor koncernen på vegne af en række svenske grovvareselskaber startede med at koordinere indkøb på vegne af dets medlemmer via selskabet DLA Agro Sverige. I dag omsætter DLA Agro Sverige årligt i niveauet 700 millioner kroner. Fra 2007 har Danish Agro koncernen også været aktiv indenfor premix og vitaminaktiviteter via datterselskabet Vilomix Sweden, der omsætter for ca. 135 millioner kroner, og siden 2012 har det været indenfor detailaktiviteter via grovvareselskabet Swedish Agro, som omsætter for 200 millioner kroner om året. Derudover har Danish Agro koncernen siden 2010 været ejer af DAVA Foods Sweden – tidligere Svenska Lantägg – som årligt omsætter for ca. 500 millioner kroner. Så alt i alt forventer Danish Agro i 2016 at opnå en koncernomsætning på det svenske marked for mere end 2,5 mia. kr.