Øget ejerskab af Hankkija Oy

03-02-2015

Danish Agro og Vestjyllands Andel øger nu ejerskabet fra 60 % til 75 % af aktierne i den fællesejede finske grovvarekoncern Hankkija Oy.

Samtidig hermed er der indgået aftale om, at de resterende 25 % aktier overtages i januar 2016. Sælger er den store finske fødevarekoncern SOK, der solgte først 60 % og nu ekstra 15 % aktier til de to parter.

Koncernchef i Danish Agro, Christian Junker, siger om aktieopkøbet:

- Vi har et rigtig godt og konstruktivt samarbejde med SOK, hvor de via fortsat delejerskab i Hankkija har været med til at sikre en smidig og god integration af Hankkija Oy i Danish Agro koncernen, siger Christian Junker og fortsætter:

- Det har hele tiden været intentionen, at Danish Agro og Vestjyllands Andel skulle have fuldt ejerskab af Hankkija Oy. Det er derfor glædeligt, at vi nu kan tage næste skridt i denne proces. I det hele taget må vi sige, at samarbejdet med SOK har givet en god succession, hvor vi har haft gode muligheder for at lære den finske kultur at kende, siger han.

Hankkija Oy beskæftiger ca. 900 medarbejdere og har med en omsætning på ca. 7 mia. kr. en markedsandel i Finland på 50 %. Med 70 afdelinger på tværs af landet samt 8 større regionale maskincentre er Hankkija en vigtig samarbejdspartner til finsk landbrug.

Hankkija Oys forretningsområder består af handel med korn, foderblandinger, råvarer, såsæd, planteværn, gødning, premix og mineralblandinger. Herudover har selskabet en omfattende maskinhandel og repræsenterer stærke brands som John Deere, Amazone, Krone, Väderstad m.fl. Endelig driver Hankkija en række agrimarket-butikker til den professionelle landmand samt hobby- og fritidsfolket, hvor der også er tilknyttet havecentre.