Maskinhandel bliver særskilt forretningsområde

03-02-2015

Danish Agro koncernen etablerer nu et særskilt forretningsområde for maskinsalg og udnævner finsk direktør som ansvarlig for koncernens maskinaktiviteter.

Omsætningsstørrelse, udnyttelse af synergier og fremtidig potentiale er ifølge Christian Junker baggrunden for etableringen af det nye forretningsområde.

- Gennem forskellige internationale og strategiske partnerskaber er Danish Agro koncernens aktiviteter indenfor maskinhandel vokset betydeligt siden 2012, og koncernen har i dag en samlet omsætning i dette segment på 2,5 mia. kr. i Finland, Estland, Polen og Tjekkiet. For at skabe de bedste betingelser for en positiv videreudvikling af vores maskinaktiviteter adskilles de nu fra de øvrige grovvareaktiviteter og bliver et særskilt forretningsområde i koncernen. Det vil være med til sikre en bedre udnyttelse af synergier, erfaringsudveksling og koordinering på tværs af landene, siger Christian Junker og fortsætter:

- Samtidig har vi besluttet at etablere en selvstændig ledelse for maskinsalg på koncernniveau. Alle aktiviteter har siden opstartsfasen i 2012 være ledet direkte af koncerndirektionen. Finnen Ensio Hytonen, som tillige er direktør for koncernens finske grovvareaktiviteter, bliver direktør for maskinhandel på koncernniveau. Han har et indgående, mangeårigt kendskab til maskinbranchen, og jeg er overbevist om, at han kan være til at udvikle vores aktiviteter, så de bliver endnu stærkere, siger Christian Junker.

Danish Agro koncernens  i alt 80 datterselskaber vil således fremover være inddelt i seks forretningsområder: Agribusiness Denmark, Agribusiness International, Agribusiness Support, Agribusiness  Machinery, Agribusiness Special Feed og Food Activities.