Fuldt ejerskab af tjekkisk maskinselskab

03-02-2015

Danish Agro, Vestjyllands og Agravis overtager nu tjekkiske Agromex 100 %

Via det fælles joint venture DAVA Agravis International Holding A/S, har Danish Agro og Vestjyllands Andel sammen med den tyske grovvarekoncern Agravis indgået aftale om overtagelse af de resterende 50 % af aktierne i det fælles maskinselskab Agromex s.r.o. Aktierne har hidtil været ejet af Josef Sedivy, der på grund af alder har besluttet at sælge sine aktier. Agromex vil dermed fremover blive et datterselskab i Danish Agro koncernen.

Koncernchef i Danish Agro, Christian Junker, er meget tilfreds med overtagelsen af de resterende 50 % aktier.

- Jeg er meget glad for, at der er fundet en løsning, så Agromex nu bliver et 100 % ejet datterselskab. Vi har haft et godt og konstruktivt samarbejde med familien Sedivy, som har opbygget en stor og moderne maskinforretning i Tjekkiet, siger Christian Junker og fortsætter:

- Vi ser et stort potentiale i Agromex og det tjekkiske maskinmarked, og vi vil nu i endnu højeres grad kunne koordinere indsatser og udnytte synergier med vores øvrige maskinselskaber i Finland, Estland og Polen, siger Christian Junker.

Agromex har i dag seks topmoderne afdelinger, der dækker hele Tjekkiet. Selskabet er en af markedslederne med stærke AGCO brands som f.eks. Fendt og Challenger.

Selskabet beskæftiger 90 ansatte og omsatte for 220 mio. kr. i 2014.

Hovedkontoret ligger i byen Modletice tæt ved Prag.