Danish Agros svinefoder øger mavesundhed

23-06-2015

Danish Agros svinefoder tilsat syrevalset korn (VAK korn) øger mavesundheden uden at gå ud over foderudnyttelse og tilvækst. Det viser resultaterne fra SEGES netop offentliggjorte foderafprøvning.

Fokus i foderafprøvningen har været på at undersøge om det er muligt at forbedre mavesundheden via valg af kommercielle foderblandinger fra danske grovvareselskaber.

Produktchef i Danish Agro, Arne Ringsing, ser med stor tilfredshed på de offentliggjorte resultater.

- Det er meget tilfredsstillende, at afprøvningen bekræfter vores egne konklusioner, der viser at vores pillefoder med VAK korn reducerer forekomsten af mavesår med 15 %-enheder i forhold til almindelig pillefoder. Især fordi det ikke går ud over tilvækst og foderudnyttelse, som det f.eks. sker ved brug af melfoder, siger Arne Ringsing og fortsætter:

- Vi har igennem en årrække haft fokus på, at udvikle foder, der styrker mavesundheden. Det giver bedre trivsel hos grisene, hvilket i sidste ende giver de bedste produktionsresultater. Vores egne interne afprøvninger har vist, at pillefoder med VAK korn kan øge dækningsbidraget med op til 33 kroner pr. svin, siger Arne Ringsing.

Danish Agro har brugt VAK korn i sine pillefoder-blandinger siden 2009.

- Vi har gennem årene udviklet og finpudset produktionen af vores VAK korn, så vi opnår den mest optimale partikelstørrelse, som ikke går tabt under f.eks. håndtering og transport. Det er en af nøglerne til opnå god mavesundhed. Samtidig har vi meget fokus på at selve valsningen sker på en måde, der sikrer en optimal foderudnyttelse. Og netop her er vi glade for at resultaterne fra afprøvningen gør, at vi nu en gang for alle kan tilbagevise den skepsis, som nogle landmænd har haft i forhold til om VAK korn går ud over foderudnyttelsen, siger Arne Ringsing.

I SEGES foderafprøvning var det Danish Agros blanding ’Danish Top SI 616 VAK 15’, der blev testet. Den består af pelleteret foder bestående af byg, hvede, solsikkeskrå og sojaskrå. Efter pelletering er der iblandet 15 % byg, der er fugtet op, hvorefter der er tilsat konserverings- og syremiddel inden det valses.