CSR

« Tilbage


Danish Agro-top valgt til Agravis' bestyrelse

23-05-2016

Danish Agros koncernchef, Christian Junker blev torsdag den 19. maj valgt til den tyske grovvaregigant Agravis’ bestyrelse.

Samtidig blev vicekoncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, valgt som stedfortræder til samme bestyrelse. Valget skete med overvældende flertal og Christian Junker er den første udlænding i den tyske virksomheds bestyrelse, der årligt omsætter for 52 mia. kr. og beskæftiger mere end 6.300 ansatte.

Koncernchef Christian Junker glæder sig til den nye tillidspost og ser det som en yderligere bekræftelse af det tætte samarbejde mellem Danish Agro og Agravis.

- At jeg er blevet valgt til Agravis bestyrelse er et udtryk for, hvor tæt, stærkt og tillidsfuldt samarbejde, der er mellem Danish Agro og Agravis. Det sætter vi i Danish Agro selvfølgelig pris på. At Henning Haahr samtidig er valgt som stedfortræder i bestyrelsen viser samtidig, at de gerne ser Danish Agro repræsenteret på lang sigt. Han vil eksempelvis kunne overtage min plads, når jeg en dag stopper. Danish Agro og Agravis har i dag et tæt strategisk samarbejde indenfor grovvarer, specialfoder og maskinhandel i blandt andet Tyskland, Polen, Estland, Letland, Litauen, Tjekkiet og Ungarn, siger Christian Junker.

Samlet set omsætter de fællesejede selskaber årligt for 18,2 mia. kr. og beskæftiger ca. 2.000 medarbejdere.

Christian Junker er den første udlænding, der er valgt til Agravis’ bestyrelse.

- Ved valget til bestyrelsen har Agravis haft et ønske om, at tilføre bestyrelseskompetencer indenfor international forretningsledelse. Gennem de senere år har Agravis opbygget betydelige internationale aktiviteter, og i bestyrelsesarbejdet har de vurderet, at de ville kunne drage fordel af erfaringerne fra Danish Agro koncernen, siger Christian Junker.

Danish Agros samarbejde med Agravis inkluderer også Vestjyllands Andel, hvor alle parter har et fælles mål om at udvikle deres internationale aktiviteter i fællesskab. Ifølge Christian Junker har Danish Agro en erklæret strategi om, at være en aktiv del af internationale strategiske alliancer. Det er en god måde, at udvikle den internationale forretning på, så det sikres, at koncernen går ind i nye områder og brancher med så meget viden og styrke som muligt.