CSR

« Tilbage


Danish Agro øger investering i digital succes-virksomhed

16-02-2022

Danish Agro øger nu sin ejerandel i virksomheden FieldSense, der på få år er blevet danske landmænds foretrukne leverandør af markspecifik vejrdata.

Helt præcist bliver Danish Agro den største individuelle ejer af FieldSense med 16,2 % af aktierne. FieldSense, der siden 2015 blandt andet har solgt mere end 2.000 vejrstationer i 10 lande, står nu overfor en større dansk og international ekspansion.

”FieldSense’ produkter har gennem de senere år bevist deres værd som vigtige, digitale værktøjer for den moderne landmand. Selskabet har haft en imponerende vækst og vil nu gerne ekspandere yderligere internationalt i blandt andet Tyskland, Polen og England. Vi ser store perspektiver i denne vækstrejse og får med investeringen et endnu tættere samarbejde, som vi forventer os meget af,” siger Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr. 

FieldSense har blandt andet et ønske om at sikre en stærk position i Tyskland gennem salg af 2.000 vejrstationer til tyske landmænd alene i 2022. 

”FieldSense er et godt eksempel på den måde, vi ønsker at hjælpe landmanden med digitale værktøjer på bedriften. Vores strategi er bygget op omkring et mantra – tænk stort, start småt. Vi har været meget fokuserede på at indgå samarbejde og investere i virksomheder, der har løsninger, som giver en umiddelbar værdi for landmanden. Med FieldSense får landmanden netop stor vejrmæssig indsigt. Disse vejrdata, som bliver sammenholdt med satellitbilleder i vores Cropline-platform, er med til at sikre udarbejdelse af endnu mere værdifulde tildelingskort til præcisionslandbrug,” siger Henning Haahr.

Danish Agro har i dag investeret i en række digitale projekter, der skal sikre umiddelbar værdi på bedriften. I januar blev en ny løsning for siloovervågning SiloInsite lanceret, og i 2021 blev der indgået et digitalt partnerskab med Danish Crown omkring foderdata. I 2020 indgik koncernen desuden et samarbejde med selskabet SoilOptix, der er en digital løsning til kortlægning af markernes tekstur og næringsstofindhold. SoilOptix har været en betragtelig succes med meget stor efterspørgsel, hvilket har betydet udvidelse med yderligere analyseudstyr og medarbejdere i den forgangne sæson. 

”Danish Agro ønsker at være landmandens foretrukne leverandør af digitale værktøjer. Vi vil målrettet investere i ny digital teknologi, der kan hjælpe landmanden. Både FieldSense, SiloInsite og SoilOptix er gode eksempler på dette. Baseret på erfaringer i praksis og videreudvikling af produkterne og relaterede services er det vores mål, at de enkelte værktøjer skal kunne skabe endnu større værdi ved at kunne understøtte hinanden i Danmark og i vores internationale markeder,” siger Henning Haahr.