Danish Agro køber LMB Danmark A/S

09-08-2016

1. januar 2017 overtager Danish Agro det danske CLAAS importselskab LMB Danmark A/S. Det sker som et led i etableringen af den nye og fremtidige CLAAS distribution i Danmark.

LMB Danmark A/S har været CLAAS importør for det danske marked siden 1994 og betjener de private CLAAS forhandlere. Selskabet omsætter for ca. 400 mio. DKK og har 16 ansatte.

I Marts 2016 indgik Danish Agro en aftale med CLAAS om den fremtidige distribution af CLAAS maskiner i Skandinavien. Aftalen med Lantmännen, der hidtil har ejet LMB Danmark A/S, kommer som et led i bestræbelserne på at etablere sig i de tre lande med et optimalt og geografisk dækkende forhandlernet. Dette sker nu i Danmark via eksisterende private CLAAS forhandlere.

Koncernchef i Danish Agro, Christian Junker, er tilfreds med aftalen:

- Aftalen med Lantmännen er meget vigtig i vores arbejde med at etablere en ny struktur for CLAAS i Danmark, og vi er tilfredse med handelen. Det er meget positivt, at Lantmännen har set potentialet i, at finde en god løsning omkring den danske struktur, og vi ser gode muligheder i at udvikle selskabet videre, siger han.

Henover efteråret og frem til december vil der blive arbejdet på at forberede overtagelsen af CLAAS distributionen i Danmark fra 1. januar 2017.

Divisionschef i Lantmännen division Maskin, Håkan Pettersson, ser aftalen som en god mulighed til at sikre selskabet og medarbejderne langt ind i fremtiden.

- LMB Danmark A/S har eksisteret siden 1994 og er ledende i det danske maskinmarked med CLAAS som hovedmærke. Vi er meget tilfredse med, at der er fundet en løsning for virksomheden i Danmark sammen med Danish Agro. Det giver en stor tryghed og stabilitet for vores medarbejdere i LMB Danmark, siger han.

CEO i Danish Agro Machinery Holding A/S, Jens Skifter, udtaler:

- Vi ser frem til nu at kunne sikre CLAAS med sit stærke varemærke i det danske marked, hvor fokus vil være på fortsat vækst. Igennem vores serviceorganisation vil vi fokusere på professionel opfølgning og videre udvikling med fokus på CLAAS hos alle vores forhandlere.

LMB Danmark A/S er en vigtig aktør, og i samarbejde med CLAAS er der lagt en plan for at sikre en smidig overgang, når Danish Agro Machinery Holding A/S overtager ansvaret for CLAAS i Danmark den 1. januar, siger han.

Også administrerende direktør i LMB Danmark A/S, Michael Husfeldt, er tilfreds:

- Jeg er meget tilfreds med at Danish Agro Machinery overtager som ejer af LMB Danmark A/S, og at vi nu fortsat kan udvikle CLAAS i Danmark med vores eksisterende medarbejderstab. Danish Agro har stor erfaring og viden i branchen, som stærkt kan bidrage til en forsat positiv udvikling af hele organisationen i Danmark, siger administrerende direktør i LMB Danmark A/s, Michael Husfeldt.

Det er en betingelse for transaktionen, at konkurrencemyndighederne godkender overtagelsen, hvilket parterne nu afventer.